Groeien met inbound marketing

Laten we eerlijk zijn. De meerderheid van ons ondernemers heeft behoefte aan continuïteit en/of groei. Dat betekent dat er nieuwe klanten nodig zijn en dat, net zo belangrijk, bestaande klanten klant moeten blijven. Dat doen we door goed te ondernemen. Klinkt simpel toch? Wat dat goed ondernemen inhoudt weten jullie zelf wel. Marketing is in ieder geval een belangrijk onderdeel van dat ondernemen. Een goede inbound marketing strategie kan bovenstaande doelen helpen bereiken.

Inbound marketing

Inbound marketing is een term die ooit bedacht is door de oprichters van het bedrijf Hubspot. Zij leveren software om de marketeer te helpen leads aan te trekken en deze leads om te zetten naar klanten en ambassadeurs. Deze methode noemt men tegenwoordig de inbound methode.

In feite gaat het erom dat potentiële klanten als een magneet naar jouw website worden getrokken. Daar worden zij in de watten gelegd met interessante, leuke en mooie content, speciaal voor hen gemaakt. Vervolgens wordt er alles aan gedaan om deze bezoekers te converteren naar leads en klanten. Ook daar wordt weer content voor ingezet. Via onder andere (geautomatiseerde) e-mail campagnes wordt de juiste content op het juiste moment naar de juiste doelgroep gestuurd.

Gevonden worden dankzij content

De juiste content, voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Daar gaat het dus om. Zo goed als iedere koopbeslissing wordt tegenwoordig voorafgegaan door een stuk research op internet. Even zoeken naar meer informatie over een product of dienst. Wat zeggen anderen over het product? Wat zijn de ervaringen?

Als de content die jij produceert vragen beantwoordt waar jouw doelgroep mee worstelt, geoptimaliseerd is voor de zoekmachines en de juiste zoekwoorden bevat is de kans groter dat jouw content en dus jouw website gevonden wordt.

En dan?

Bezoekers op de website zijn nog geen klanten. De reis die wordt afgelegd voordat iemand klant wordt is langer dan dat. Je weet dat deze bezoeker antwoorden zoekt op bepaalde vragen die jij kunt beantwoorden anders had hij jouw content niet gevonden. Dat maakt hem nog geen klant. Je zult de bezoeker op de website dus meer moeten voeden. Met nieuwe, aanvullende content of een mooie actie of een interessante weggever in de vorm van een e-book of informatieve video. Kortom je zult die bezoeker verder moeten begeleiden in het aankoopproces. Als bezoekers nog steeds geïnteresseerd zijn in jouw oplossingen en jouw bedrijf is de kans groot dat zij bereid zijn om in ruil voor goede informatie hun gegevens achter te laten. Die gegevens kun jij dan weer gebruiken om hen te blijven voeden met informatie die zij zoeken. Bijvoorbeeld met behulp van al dan niet geautomatiseerde e-mailcampagnes. Dit proces, lead nurturing wordt het ook wel genoemd, moet er uiteindelijk toe leiden dat de lead klant wordt en de klant vaste klant en ambassadeur.

Samenvattend

Simpel samengevat komt het hier op neer:

  • Aantrekken van volgers naar de website
  • Bezoekers converteren naar leads
  • Leads converteren naar klanten
  • Klanten converteren naar ambassadeurs
Inbound Marketing MKB

Een slimme contentmarketingstrategie is hierbij van groot belang. Content in de vorm van blogs, video’s, foto’s, e-books, infografieken, etc. Content met het doel om jouw doelgroep te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Alles om leads, klanten en ambassadeurs voor jouw bedrijf te creëren.

Deze holistische marketingaanpak zal resulteren in betere resultaten en meer continuïteit.


Meer over de verschillende fases van de inbound methode en over content in volgende blogs.
Wil je weten of inbound marketing voor jouw bedrijf kan werken? Meld je dan aan voor een gratis en vrijblijvend inbound marketing introductiegesprek.

  • 18/03/2017

About the Author

Tjapko is jouw marketing- en videoregisseur.