Waarom liever organische zoekresultaten

Ook jouw prospects en klanten zoeken op internet naar antwoorden op hun vragen. Zeker weten. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb sterk de neiging om na een zoekopdracht de advertenties in de resultaten over te slaan. Tenzij de tekst 100% overeenkomt met mijn zoekopdracht. Dat is meestal niet het geval. Ik scroll bijna altijd meteen naar het eerste organische zoekresultaat. En ik begrijp dat heel veel, zo niet de meeste mensen dat doen. Waarom eigenlijk? Ik bedoel er zijn echt wel bedrijven die succesvol zijn met betaalde zoekresultaten via advertenties. Als je zo’n campagne op de juiste manier invult en inzet kan het echt wel werken. Een aanpak waarbij je gaat voor de lange termijn betrokkenheid en online zichtbaarheid vraagt echter ook om een strategie waarbij organische resultaten onmisbaar zijn.


zoekmachine optimalisatie

Jouw eigen content

De content die jij publiceert op bijvoorbeeld een blog is ook echt jouw content. Als het goed is heb je die gemaakt of laten maken met het doel jouw leads, prospects of klanten te helpen. Je geeft antwoorden op vragen die bewust of onbewust leven bij jouw doelgroep. Deze content is dus waardevol en de kans is groot dat deze content waardevol blijft. Dat komt goed uit. Die content blijft gewoon online en vindbaar. Een, meestal kostbare advertentie is op een gegeven moment verdwenen. Goede content wordt graag gedeeld. En dan neemt de waarde van de content alleen maar toe.


We houden niet van advertenties

Zo simpel is het. We willen niet lastig gevallen worden met advertenties. Al die puur commerciële boodschappen zijn we zat. We prikken er doorheen. We nemen massaal tv programma’s op om later de reclames te kunnen doorspoelen. We kijk Netflix om ongestoord, wanneer wij willen een goede serie of film te kijken. Er worden prachtige commercials gemaakt overigens, maar we willen zelf kiezen of en wanneer we die zien. Ik denk dat we daarom ook de advertenties in de online zoekresultaten vaak overslaan.

Betaalde resultaten kunnen in de papieren lopen


Gemiddeld liggen de kosten per klik denk ik tussen de 1 en 2 Euro. Maar als je in een concurrerende markt opereert kunnen die bedragen flink oplopen. Als ik eens kijk naar de zoekterm ‘bedrijfsfilm’, omdat dat een product is dat wij verkopen zie ik dat het voorgestelde bod van google op € 9,50 ligt. En dan heb ik geen garantie dat er wordt doorgeklikt naar de plek waar ik de bezoekers wil hebben. Kan dus aardig in de papieren lopen. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat of dat bedrag hoog of laag is ook afhankelijk is van het product dat je verkoopt.


Advertenties kunnen wel effectief zijn

  • Als je een advertentie campagne goed opzet en voldoende budget hebt kan het een snelle manier zijn om leads naar jouw website te trekken om ze daar naar klanten te converteren.
  • Als je gewoon zichtbaar wilt zijn en conversie minder belangrijk vindt kan een advertentie ook goed werken.
  • Je weet dat Google er veel voor doet om advertenties meer kans te bieden. Door bijvoorbeeld de organische zoekresultaten later op de pagina te tonen.

Succesvol zijn in beide disciplines is natuurlijk het mooist. Toch denk ik dat op de langere termijn nuttige, relevante, leuke en interessante content het wint van de betaalde resultaten. Het bevordert geloofwaardigheid en een expert status. Bovendien blijft die informatie online en beschikbaar tot in lengte van dagen.



  • 16/12/2016

About the Author

Tjapko is jouw marketing- en videoregisseur.